- WordPress oproti iným predajným platformám
- SaaS a WordPress – aké sú rozdiely?
- Čo je to WooCommerce?
- Doplnky pre WooCommerce – platené alebo zadarmo?
- Vyberte si správny motív pre Váš obchod
- Aké pluginy pre WordPress zvyšujú funkčnosť obchodu?
- Postarajte sa o bezpečnosť internetového obchodu
E-commerce je v súčasnej dobe najrýchlejšie rastúcim maloobchodným sektorom na svete a očakáva sa, že sa predaj online do roku 2020 zdvojnásobí. Či už predávate fyzický tovar, digitálne súbory na stiahnutie, alebo služby, nikdy nebol lepší čas na otvorenie vášho internetového obchodu. WordPress, o ktorom hovoríme, má potrebné nástroje pre spustenie profesionálneho internetového obchodu. Tu je niekoľko informácií, ktoré Vám pomôžu začať Váš zážitok s e-commerce prostredníctvom WordPress.
WordPress oproti iným predajným platformám
Podnikatelia hľadajú platformy, na ktorých by mohli čo najskôr ponúkať a predávať svoje výrobky alebo služby. Veľké platformy e-commerce, t.j. Shoper alebo Shopify môžu prevádzkovať internetový obchod za mesačný alebo ročný poplatok, ktorý zahŕňa jednoduchú konfiguráciu obchodu a určitý rozsah funkcií dostatočný pre zahájenie predaja. Možnosti WordPress tak trochu presahujú tento typ riešení a určite oslovia ľudí, ktorí chcú tvoriť obchod od nuly a mať kontrolu nad všetkými vizuálnymi alebo programovými aspektmi.
SaaS a WordPress – aké sú rozdiely?
Vytvorenie internetového obchodu pomocou WordPress v skutočnosti začína výberom poskytovateľa hostingových služieb, pretože – na rozdiel od softvéru typu SaaS – na možnostiach hostingu závisí rýchlosť a stabilita práce softvéru. To je základný rozdiel medzi uvedenými riešeniami.
V modeli SaaS je to operátor, kto sa stará o vývoj softvéru a rýchlosť práce na základe svojich fyzických serverov. To je však najčastejšie vykúpené možnosťami ingerencie do kódu obchodu, jeho vylepšením a prispôsobením. V prípade WordPress máte v zásade slobodu modifikácie grafického dizajnu, skriptov a výberu pluginov – nie sú tu žiadne obmedzenia, okrem dostupných parametrov servera, ktoré získate v zakúpenom hostingovom balíčku. Bez ohľadu na zvolenú cestu musí Váš internetový obchod spĺňať 3 pravidlá:
• musí byť vizuálne atraktívny (neznamená to však použitie všetkých farieb!),
• musí byť bezpečný vo fáze prihlásenia, registrácie a transakcií,
• musí byť užívateľsky prívetivý (čitateľný a jasný obsah spojený s rýchlosťou stránky).
Čo je to WooCommerce?
WooCommerce je najobľúbenejším elektronickým obchodným pluginom pre WordPress na svete, vďaka ktorému funguje takmer tretina všetkých online obchodov na celom svete. Je k dispozícii úplne zadarmo v úložisku pluginov WordPress prostredníctvom administračného panelu. WooCommerce obsahuje všetky nástroje, ktoré vám umožnia vytvoriť základný obchod, vrátane základného motívu, ktorý má funkciu zobrazovania produktových kariet.
Okrem WooCommerce môžu užívatelia WordPress používať pluginy k zavedeniu konkrétnych a špecifických funkcií do svojho obchodu. Príkladom takéhoto doplnku je IThemes Exchange, ktorý je k dispozícii v bezplatnej aj prémiovej verzii. Je to veľmi užitočné riešenie, ak váš obchod ponúka fyzické aj digitálne produkty alebo školenie zamerané napr. na konkrétnu skupinu používateľov (členov spoločnosti alebo subskribentov).
Doplnky pre WooCommerce – platené alebo zadarmo?
Kým samotný plug-in WooCommerce je 100% zadarmo, pluginy, ktoré zvyšujú počet funkcií a možností tohto doplnku, sú rozdelené na bezplatné a platené. Bezplatné verzie majú zvyčajne veľmi obmedzené funkcie a minimálne technickú podporu. Ich používanie vo Vašom obchode si nevyžaduje dodatočnú registráciu alebo prijatie pravidiel a časť z možností, ktoré sú v nich obsiahnuté, stačí k začatiu dobrodružstva s e-commerce. S rozvojom obchodu si však všimnete, že nebudú stačiť pre priebežné spracovávanie objednávok alebo získanie nových zákazníkov. V takejto situácii stojí za to sa hneď rozhodnúť pre platené rozšírenie s odbornou podporou špecialistov.
Vyberte si správny motív pre Váš obchod
Jedným z prvých krokov po inštalácii programu WordPress je výber témy pre obchod. Existujú stovky tematických možností pre elektronický obchod, ktoré sú k dispozícii priamo na pracovnej ploche WordPress, ako aj na externých stránkach. Mnohé z nich sú špeciálne navrhnuté tak, aby podporovali podniky elektronického obchodu s rozsiahlymi funkciami prezentácie digitálneho, ale aj fyzického tovaru.
Výber motívu špeciálne pripraveného pre elektronický obchod, ktorý bude navyše odrážať Vašu značku a typ podnikania, môže výrazne zlepšiť nákupný proces vo Vašom obchode. Preto by ste mali považovať platené motívy za dostupné napr. na webovej stránke Template Monster. Náklady na takéto riešenie závisia od autora a môžu sa pohybovať od niekoľkých desiatok do niekoľko stoviek dolárov. Za túto cenu získate nielen technickú podporu, ale aj pravidelné aktualizácie motívov.
Aké pluginy pre WordPress zvyšujú funkčnosť obchodu?
Váš motív WordPress definuje vzhľad a rozvrhnutie stránky, ale pre pridanie celej sady funkcií obchodu je potrebné nainštalovať – okrem WooCommerce – niekoľko ďalších pluginov určených online predajcom. V závislosti od charakteru Vášho online podnikania by ste mali zvážiť inštaláciu doplnkov, ako napríklad:
- e-platby,
- chat so zákazníkmi,
- pohodlné registračné a prihlasovacie formuláre,
- správa digitálnych produktov,
- pluginy zlepšujúce pozicionovanie obchodu,
- plugin typu cache pre urýchlenie práce obchodu.
Postarajte sa o bezpečnosť internetového obchodu
Každý internetový obchod spracováva určité množstvo citlivých zákazníckych dát, ako sú informácie o totožnosti, polohe alebo kreditnej karte. Vaši zákazníci si musia byť istí, že tieto informácie budú chránené proti krádeži a zneužitiu. Najlepšie bude, ak podniknete ďalšie kroky na ochranu osobných údajov svojich zákazníkov.
Zvážte pridanie na svoj web certifikát SSL (Secure Socket Layer) a aktualizujte svoju stránku so všetkými na nej nainštalovanými doplnkami. Prevažná väčšina hackerských zásahov na stránku je spojená s neaktuálnymi verziami WordPress a jej doplnkami.