Od našich klientov častokrát dostávame otázky ohľadom fungovania domén a ich konfigurácie. Počas hovoru na infolinke alebo v e-mailoch dostávame okrem iného aj otázky týkajúce sa domény, ktorá je zaplatená. Mimo to, zadanie jej adresy v okne prehliadača má za následok nedostupnosť webovej stránky a správu „Tento web je nedostupný.“ Dôvodov môže byť veľa a nasledujúcich 7 prípadov sa vyskytuje najčastejšie.
OBSAH
- Doména a hosting – o čom by ste mali vedieť?
- „Tento web je nedostupný“ alebo „Ľutujeme, túto stránku sa nám nepodarilo nájsť“ – prečo túto správu dostávam aj keď mám zaplatenú doménu?
- Neaktívne DNS servery technického operátora
- Nevyrovnaný hosting
- Filter v antivírusovej alebo sieťovej aplikácii
- Zlá konfigurácia domény (napr. presmerovanie na nesprávny záznam)
- Globálna doména bez potvrdených údajov subskribenta
- Doména je nová, práve zaregistrovaná
- Doména je zablokovaná svojím Registrom alebo Registrátorom
Doména a hosting – o čom by ste mali vedieť?
Internetová doména je adresa, ktorú možno použiť pre WWW stránky a e-mail. Nemá fyzický priestor pre súbory, databázy atď. Pre tieto funkcie vznikol hosting – virtuálny server s pridelenými prostriedkami, ktoré môže používateľ spravovať. Obe služby sú úzko prepojené, čo neznamená, že nemôžu pracovať samostatne – ale spoločne vytvárajú silný základ pre rozvoj podnikania alebo koníčkov na internete.
Prečo sa teda aj napriek platnej domény v prehliadači objaví po zlomku sekundy chyba „Váš web je nedostupný“?
„Tento web je nedostupný „alebo“ Ľutujeme, túto stránku sa nám nepodarilo nájsť „- prečo túto správu dostávam aj keď mám zaplatenú doménu?
Neaktívne DNS servery technického operátora
Jedným z hlavných pravidiel pre konfiguráciu domén je pravidlo vyžadujúce delegovanie adresy na minimálne 2 nezávislé DNS servery (nachádzajúce sa v jednej sieti). DNS servery sú zodpovedné za správnu technickú podporu domén a interpretáciu ich konfigurácie (napr. presmerovanie na IP adresy cieľových serverov). Delegovanie na 2 nezávislých poskytovateľov DNS Vás preto ochráni pred nedostupnosťou domény, napr. v prípade zlyhania jedného zo serverov. Na ionos.sk môže každý užívateľ, ktorý registruje doménu alebo ju deleguje od iného operátora, používať 3 servery DNS – dns.ionos.sk, dns2.ionos.sk, dns3.ionos.sk. Vďaka tomu užívateľ si môže byť istý, že jeho adresa bude fungovať správne.
Zatiaľ čo v prípade štandardnej delegácie domény a jej priradenia k hosťovaniu sa nemusíme obávať o bezpečnosť, v prípade obsluhy domény na strane vášho vlastného servera DNS (napr. vytvoreného na VPS) už môžeme hovoriť o istom riziku. Predovšetkým servery VPS sú fyzicky stále jednoduchým prostredím, ku ktorému ani priradenie ďalších IP adries, nezaručuje 100% spoľahlivosť.
Nezaplatený hosting
Dôvod sa môže zdať prozaický, ale mali by ste pamätať na doménu a hosting ako samostatné služby. Obe môžu mať úplne odlišný fakturačný cyklus (najmä ak boli zakúpené v inom čase), preto úhrada domény nie je vždy 100% zárukou práce webovej stránky – tá sa nachádza na hostingu.
Filter v antivírusovej alebo sieťovej aplikácii
Prakticky každý antivírusový program má v komerčnej verzii možnosť nakonfigurovať zoznam blokovaných adries URL, pre ktorých bude založená blokáda prehliadania. Príkladom je skutočnosť, že zamestnávatelia veľmi často zakazujú svojim zamestnancom používať weby sociálnych sietí a filtrujú adresy spojené s Facebookom, Twitterom alebo Instagramom na firemných zariadeniach. Rovnakú blokádu možno nájsť aj v konfigurácii siete WiFi. V dôsledku toho bude požadovaná stránka nedostupná.
Zlá konfigurácie domény (napr. presmerovanie na nesprávny záznam)
„České chyby“ v konfigurácii sú veľmi časté. Presmerovanie domény na nesprávnu IP adresu vo forme záznamu A – alebo hosťa, pre záznam CNAME – obvykle vedie k informácii o nedostupnosti webu. Jednou z najjednoduchších chýb je odstránenie záznamu CNAME z konfigurácie adresy www.nazovdomeny.sk a *.nazovdomeny.sk, čo znamená, že zadaním webovej adresy do prehliadača dôjde aj k zodpovedajúcej chybe.
Globálna doména bez potvrdených údajov subskribenta
Od roku 2014 si vyžaduje globálna inštitúcia zodpovedná za udeľovanie doménových názvov (ICANN), aby po registrácii globálnej domény, subskribent potvrdil svoje údaje. Na e-mailovú adresu subskribenta je tak odoslaná správa s požiadavkou na potvrdenie zmien (vo forme odkazu). Pokiaľ do 15 dní nepotvrdíte tieto údaje, bude doména zablokovaná a zavedený stav ClientHold. Doména tak prestane fungovať, nebude zobrazovať webovú stránku používateľa a zabráni tiež užívateľovi v používaní pošty. Takýto e-mail je tiež odosielaný po prevode alebo priradení domény.
Doména je nová, práve zaregistrovaná
Po zaplatení alebo aktivácii Vašej domény buďte trpezliví. Adresa musí byť obnovená a rozšírená na serveroch DNS. Tento proces je automatický a trvá od niekoľkých až do 24 hodín (v niektorých prípadoch až 36 hodín). Dovtedy sa môže Vaša doména zobrazovať ako neaktívna, nedostupná alebo pracovať s rôznym stupňom úspechu v závislosti na použitej sieti. Po zakončení propagácie bude doména fungovať správne.
Doména je zablokovaná svojím Registrom alebo Registrátorom
V situácii, keď bol ohlásený spor alebo prebieha objasňujúce vyšetrovanie, môže Register domény aj Registrátor, v ktorom je aktuálne udržiavaná, na doménu naložiť príslušný stav (serverUpdateProhibited, clientHold), vďaka čomu jej delegácie na DNS servery budú pozastavené. Táto doména nebude na internete viditeľná. V takomto prípade okamžite kontaktujte svojho súčasného Registrátora domény a vysvetlite situáciu. Najčastejším dôvodom blokovania domény registrátorom sú chybné (fiktívne) údaje alebo zneužitia zo strany Subskribenta.